In mijn vorige blog deelde ik vijf tips om als ondernemer je verhalen te gaan delen. Daarin beloofde ik je ook meer inspiratie voor het geval je niet zo goed weet welk verhaal je dan zou kunnen vertellen.
Want het is kwetsbaar om over jezelf te vertellen, om je eigen verhaal te delen met anderen. Zeker als dat niet in de veilige beslotenheid van één op één situatie is, maar met de grote wijde wereld.
Je zal merken dat sommige onderwerpen veiliger of makkelijker voor je zullen zijn dan andere. Geef jezelf de rust en ruimte om hierin te groeien. Start met het delen van onderwerpen die je makkelijker af gaan, je zal merken dat de moeilijker onderwerpen vanzelf wel volgen als jij er klaar voor bent.
💧 WIE
Wie ben jij? Misschien kan je iets delen over een hobby, of over een onderwerp buiten jouw vakgebied dat jou interesseert. Zo weet bijvoorbeeld iedereen die mij een tijdje volgt dat ik heel graag in de natuur vertoef om te wandelen en te mijmeren.
En voor wie ben je? Wie help je verder met jouw aanbod? Kan je voorbeelden geven van de klanten die bij jou komen, die jij hebt geholpen. Je hoeft daarvoor geen namen te noemen als dat lastig is, je kan ook de klant en zijn/haar vraag beschrijven. Zo krijgen anderen een beter idee of hun vraag bij jouw aanbod zou kunnen passen.
💧 WAT
Wat doe je? Of wat maak je? Wat leer je aan anderen? Ongetwijfeld heb je hier wel al eens iets over verteld of laten zien. Dit is tenslotte vaak ook één van de eerste vragen als we iemand ontmoeten: wat doe jij? En zelden is het antwoord op deze vraag in één verhaal te vatten. Er zijn altijd zoveel facetten aan wat je doet dat je daar ongetwijfeld meer dan één verhaal over kunt vertellen.
💧 WAAR
Waar bevind je je? Waar speelt jouw werk zich af? Waar is het begonnen? Of waar wil je naar toe? Waar word je blij van? Je ziet, met dit onderwerp kan je heel veel kanten op. Je kan vertellen over de regio waar je werkt, je kan je werkplek laten zien en wat je daar belangrijk vindt. Dingen die jouw klanten misschien nog niet weten, zoals de coach die vertelde welke energetische voorbereidingen ze trof voor elke afspraak.
En ook waar is het idee voor je bedrijf ontstaan? Waar wil je nog verder naar toe groeien, welke dromen heb je nog?
💧 WANNEER
Wanneer gaat het gebeuren? Wanneer gaat iets stoppen? Kan heel concreet gaan over bijvoorbeeld een workshop, maar evengoed over je aanbod. Misschien komt er iets nieuws aan, misschien ga je met iets stoppen. Wanneer kan ook gaan over de momenten waarop je werkt, klanten vinden het fijn te weten wanneer ze bij jou terecht kunnen.
💧 WAAROM
Waarom doe je wat je doet? Wat zijn jouw drijfveren, wat zorgt dat je blijft gaan ook als het moeilijk wordt. Dit is vaak een heel persoonlijk verhaal, en uiteraard kies je altijd zelf wat en hoeveel hiervan je wil delen met anderen, net zoals met alle andere onderwerpen trouwens.
Als ik naar mezelf kijk merk ik dat ik vaak geraakt wordt door ondernemers met een passie voor wat ze doen. Zelfs als ze iets aanbieden dat ik niet van plan ben om te kopen, dan nog ben ik geboeid door hun verhaal en hoor ik hen graag vertellen over wat ze doen.
💧 TOOLS
Welke tools gebruik je? Om anderen te helpen, om het jezelf makkelijker te maken. Ook al ben ik ervan overtuigd dat mensen over het algemeen niet voor de tool kiezen, maar voor jou als persoon, het is wel fijn dat ze ook een idee hebben wat ze mogen verwachten. Of leren ze graag van jou over tools die het leven makkelijker maken, zo leerde ik bijvoorbeeld de app ‘Insight Timer’ kennen waarmee ik makkelijk mijn meditatietijd kan instellen, met een begin- en eindgong. Anders was ik nog steeds aan het prutsen met de gewone timer, de app is veel fijner in gebruik.
💧 Q&A
Vragen en antwoorden. Je krijgt ongetwijfeld wel eens een vraag: over wat je doet, hoe het precies gaat, wat het kost, in welke regio je werkt, …. Al die vragen kunnen de start zijn van alweer een nieuw verhaal. De éne wat langer dan de andere, en dat is helemaal prima. Druppels, weet je nog. Vertel je verhaal druppel per druppel, en al deze vragen zorgen elk voor een nieuwe druppel.
Je hoeft uiteraard niet over elk onderwerp tegelijk te vertellen, ik zou zelfs zeggen doe dat vooral niet. En sowieso kan je bij elk onderwerp ongetwijfeld meer dan één verhaal bedenken.
Kies er een onderwerp uit, bedenk daar vijf verhalen bij die je zou kunnen vertellen, en kies dan ééntje uit (één druppel) om ook echt te gaan vertellen: in je emailmarketing, op je website, via social media, welk kanaal jij op dit moment het prettigst vindt.
En uiteraard ben ik benieuwd naar jouw verhaal. Dus wil je me laten weten waar ik jouw druppel kan terugvinden?