Elke ondernemer heeft verhalen te vertellen, verhalen die mensen aantrekken en maken dat klanten voor haar/hem kiezen. Ook als je dat zelf (nog) niet gelooft.
Ik volgde onlangs een cursus StorySelling bij Zarayda Groenhart. Ik zag het aanbod passeren op social media en het sloot aan bij mijn verlangen om mezelf en mijn bedrijf beter zichtbaar te maken, dus schreef ik me in.
Wat ik er vooral uithaal is inspiratie om meer met video aan de slag te gaan. Dat lag al een tijdje te sudderen, en deze cursus was voor mij het laatste zetje dat ik nodig had om ermee te gaan experimenteren.
Natuurlijk wil ik daar niet mee zeggen dat ook jij video’s moet gaan maken. Als je mij een beetje kent, dan weet je dat ik vooral vind dat je moet doen waar jij je goed bij voelt. Een jaar geleden, wat zeg ik, zelfs twee maanden geleden, was ik ook nog niet klaar om video’s te gaan opnemen.
Maar verhalen vertellen, dat hoeft ook helemaal niet op video, dat kan ook prima op (digitaal) papier. Of via tekeningen en andere creatieve vormen.
En omdat elke ondernemer wel een verhaal te vertellen heeft, deel ik graag de punten uit de cursus die voor mij op dit moment het meest bovendrijven. Misschien helpt het jou op weg om jouw verhaal te vertellen.
Het verhaal kiest jou
Oftwel, je hoeft niet op zoek te gaan naar een bijzonder spannend verhaal, of een verhaal met zware, moeilijke dieptepunten. De dingen die je tot nu toe meemaakte, leerde en deed, die zijn jouw verhaal. Jij bent gewoon jouw verhaal. En ook zonder dingen die voor jou speciaal lijken raak je anderen en onstaat er een vorm van (h)erkenning wanneer iemand jouw verhaal hoort, verhalen zorgen voor verbinding. Zonder voorwaarden. Bovendien blijft je verhaal met je meegroeien, dus het is geen vaststaand gegeven, het verandert met je mee.
Druppel je verhaal
Precies omdat jouw verhaal bestaat uit jouw levenservaringen is het ook niet nodig om alles in één keer te vertellen. Je kan prima je verhaal vertellen in duizenden kleine stukjes of druppels. Als ik vertel over een wandeling die ik maak, dan is dat een druppel van mijn verhaal. Net zoals het verhaal over hoe ik de afgelopen maanden heb ervaren. Elk stukje dat ik deel vertelt een ander stukje van mijn verhaal. En precies zo leren mensen mij beter kennen. Telkens weer zien ze een ander stukje van mij.
Niet perfect
Natuurlijk weet ik dat al lang. En toch was het fijn om er nog eens aan herinnert te worden. Het hoeft niet perfect, want precies het imperfecte maakt het levensecht. Dus so what als de belichting van je foto niet zo goed is, so what als er nog een typfout in je bericht staat, en so what als je je verspreekt in je video. Dat maakt het echt, dat maakt het van jou en van niemand anders.
Uitnodiging
Doe in elk verhaal een uitnodiging. Vraag bijvoorbeeld of ze met je willen delen wat ze van je berichtje vinden, of dat ze in de comments iets willen achterlaten als je op social media deelt, of als ze je bericht waardevol vinden dat ze het willen delen met hun vrienden. Nodig mensen uit om in interactie te gaan, dat is zo waardevol om de verbinding verder op te bouwen.
Laat je niet tegenhouden
Iedereen kent de innerlijke criticus, die vindt dat het nooit goed genoeg is, of die allerlei excuses en uitvluchten bedenkt om er toch maar niet aan te beginnen. Bedank hem voor zijn goede zorgen en draai het om, kies ervoor om toch te delen ook als het niet perfect is. Kies ervoor om op zoek te gaan naar hoe het ondanks alle excuses toch zou kunnen werken.
Uiteraard is dit nog maar het topje van alles wat ik leerde, maar dit wilde ik toch al met jou delen, zodat ook jij aan de slag kan met het vertellen van je verhaal. Om verbinding te maken met je (potentiële) klanten.
En als je je nog afvraagt wat je dan zou moeten vertellen, daar ga ik in een volgende blog dieper op in. Voor nu wil ik je wel al één tip meegeven: deel het proces.
Dat is precies wat ik ook doe in deze blog. Ik deel met jou wat ik leerde uit een cursus die ik volgde. Omdat ik denk dat het ook voor jou interessant is, en je leert mij een stukje beter kennen. Dat precies deze onderwerpen bovendrijven, dat zegt iets over mij. Ongetwijfeld zal iemand anders er vijf andere dingen kunnen uithalen.
Veel succes met het (verder) delen van jouw verhaal.
Ik ben benieuwd wat voor jou de grootste eye-opener was. Wil je het met me delen via een e-mail?