Jouw ideale klant. Er is geen één marketingsite waar er een verhaal ontbreekt over je ideale klant. Alleen kom ik heel vaak verhalen tegen die voor mij niet kloppen. Ik heb het wel geprobeerd hoor. Verschillende keren zelfs. Om een avatar uit te schrijven. Je weet wel, een beschrijving van je ideale klant alsof die één persoon is. Maar elke keer ik die oefening start loop ik hopeloos vast. Want is mijn ideale klant een man of een vrouw? Dat maakt mij oprecht niet uit. Of is mijn ideale klant getrouwd? Alleenstaand? Zijn er kinderen? Huisdieren? Opnieuw, het maakt mij niet uit en het maakt ook voor mijn diensten echt niets uit. Ik snap het wel. Wanneer je bijvoorbeeld een datingbureau hebt, dan zijn je klanten overduidelijk single. Maar ook dan kunnen je klanten zowel mannen als vrouwen zijn.
Misschien ben jij ook al verschillende keren zo’n oefening gestart. En misschien heb je er zelfs een omschrijving uitgehaald van jouw ideale klant. Maar eerlijk? Al die detailvragen om er één persoon van te maken, klopt het dan nog voor jou?
Voor mij alvast niet.
Dat neemt niet weg dat het belangrijk is om stil te staan bij je ideale klant. Zelfs als die niet in één beeld te vangen is, dan nog zijn er mensen met wie je heel graag samenwerkt en mensen met wie je minder graag samenwerkt. Klanten bij wie alles bijna als vanzelf lijkt te gaan. En klanten waarmee de communicatie al eens wat stroever loopt, klanten waarvan je achteraf bedenkt dat je zelf niet zoveel plezier uit de samenwerking haalde.
Dus ja, ik wil je wel aanmoedigen om daarover na te denken. Wat maakt voor jou het verschil tussen een klant waar jij ook blij van wordt en een klant waarmee alles wat stroever verloopt?
Het helpt je om te weten tegen welke klanten je volop ja kunt zeggen en welke klanten je liever doorverwijst naar een collega. Het helpt ook om je berichten zo te schrijven dat je klanten aantrekt die bij jou passen.
Natuurlijk zijn er vaak wel een aantal uiterlijke kenmerken die je doelgroep bepalen. Zo zijn mijn klanten bijvoorbeeld ondernemer (of willen ze graag starten als ondernemer).
Verder gaat het er voor mij over of ik een klik heb met mijn klanten. Dat is wat voor mij belangrijk is om plezier te hebben in mijn werk. En die klik ervaar ik over het algemeen met mensen waar ik veel raakvlakken mee heb. Mensen die op een zelfde manier in het leven staan dan ik. Het is moeilijk om precies onder woorden te brengen, voor mij is het eerder iets dat ik aanvoel dan dat ik er een exacte omschrijving aan kan geven.
Op die manier vorm ik wel een beeld van mijn ideale klant. Maar een avatar? Nee, dat werkt echt niet voor mij. En ook al geven veel marketeers aan dat het belangrijk is om alle details te kennen, ik kan je vertellen dat dat dus niet per se nodig is. Tegelijkertijd kan het zo zijn dat die methode voor jou net wel goed werkt. Dus zoals met alles in marketing, doe vooral wat bij jou past. Lees en leer over de verschillende mogelijkheden en kies vervolgens je eigen weg.
Blijf je het lastig vinden om een beeld te vormen van je ideale klant? Neem dan gerust contact op, dan trekken we samen naar buiten om met behulp van de natuur op zoek te gaan naar de kenmerken van jouw ideale klant.
Lenie Verhelst

Lenie Verhelst is experte in e-mailmarketing eenvoudig maken voor elke ondernemer. Ze leerde gaandeweg dat je ook op het vlak van (e-mail)marketing je eigen pad mag bewandelen. Ze deelt haar ervaring en kennis graag met andere ondernemers die graag authentiek zichtbaar willen worden.
Wanneer ze niet met een ondernemer een funnel aan het opbouwen is, organiseert ze wel een natuurwandeling om te netwerken, coacht ze jou in je ondernemers-loopbaan, of kan je haar in het bos vinden.