Waarom zou je een nieuwsbrief versturen?

Een nieuwsbrief versturen, het lijkt één van de meest controversiële dingen om te doen als ondernemer. Zoveel ondernemers geven aan dat ze er niet (meer) in geloven. Dat nieuwsbrieven alleen maar opdringerige verkoopmails zijn waar niemand op zit te wachten. En dat nieuwsbrieven hoe dan ook niet gelezen worden.

En ik begrijp deze ondernemers. We krijgen met z’n allen regelmatig nieuwsbrieven waar we niet om gevraagd hebben, nieuwsbrieven die volstaan met promoties en die meer op spam dan op nuttige informatie lijken. Je leest ze zelf niet, reageert er niet op en gaat ervan uit dat dit dan ook geldt voor de lezers van jouw nieuwsbrief. Dus waarom zou je een nieuwsbrief gaan versturen? Gelukkig kan het ook anders. Er valt heel wat te zeggen voor het inzetten van nieuwsbrieven, ze kunnen een geweldig hulpmiddel zijn in het opbouwen van relaties met je (potentiële) klanten. En ze zijn een relatief goedkoop middel om klanten te bereiken.

Je blijft “top of mind”

Anders gezegd, door regelmatig een nieuwsbrief van jou te ontvangen blijven mensen aan jou denken. Ze weten wie je bent en waarvoor ze bij jou terechtkunnen. Superbelangrijk op het moment dat ze jouw diensten of producten ook echt nodig hebben.

Dat wil helemaal niet zeggen dat je elke mail moet verkopen. Integendeel zelfs. Een goede nieuwsbrief gaat maximaal 2 van de 10 keer over verkopen. De andere mails zorgen ervoor dat mensen jou, jouw bedrijf en jouw aanbod leren kennen.

Top of mind blijven doe je niet door telkens iets te proberen verkopen, dat doe je door ervoor te zorgen dat mensen je niet vergeten. Zo heeft Coca-Cola verschillende animatie filmpjes waarin ze je niet vragen om hun product te kopen, ze laten je wel genieten van een leuk filmpje waarin ze hun product laten zien. Zodat je hen niet vergeet, de volgende keer dat je naar de winkel gaat of op een terrasje zit.

Nieuwsbrieven versturen is bouwen aan klantrelaties

Door het versturen van een nieuwsbrief bouw je aan je relatie met de klant. Je hebt misschien al eens gehoord van de “Know-Like-Trust” factor. Mensen moeten eerst weten dat je bestaat (Know), dan gaan ze je leuk vinden (Like) en pas dan volgt het vertrouwen (Trust).

Precies ook daarom dat het niet werkt wanneer je alleen maar aanbiedingen en promoties verstuurd. Niemand vind dat leuk.

Wat mensen wel leuk vinden is om te lezen zijn bijvoorbeeld tips of informatie waar ze zelf mee aan de slag kunnen (zoals deze blog bijvoorbeeld), of mails waarin je verteld over dingen die je zelf hebt meegemaakt. Dat zorgt voor herkenbaarheid, waardoor de stap naar leuk vinden en vertrouwen kleiner wordt.

En het is de combinatie van al die informatie die maakt dat mensen je gaan vertrouwen, dat ze gaan overwegen om iets van jou te kopen. Dus ja, deel gerust af en toe een aanbod, zodat je lezers worden uitgenodigd. Dat is niet door de strot duwen, de mensen die op dat moment jouw aanbod nodig hebben zullen reageren, en de anderen kijken uit naar een volgende mail waarin je opnieuw interessante informatie deelt.

Jij behoudt de regie

Social media is voor veel ondernemers de manier om contact te houden met hun (potentiële) klanten. Om aan de klantrelaties te bouwen en om top of mind te blijven. En gelukkig maar. Want sociale media is inderdaad een geweldige manier om ervoor te zorgen dat mensen jou en jouw onderneming leren kennen.

Tegelijkertijd heeft sociale media een groot nadeel. Je hebt namelijk geen enkele invloed op het algoritme dat beslist wie jouw berichten wel of niet te zien krijgt. Bovendien gebeurt het soms dat een account of een pagina door het social media kanaal geblokkeerd wordt. En dan ben je al je volgers en connecties kwijt.

Nu ja, behalve degene waarmee je ondertussen ook via email of whatsapp communiceert 😉.

Net daarom is het fijn om naast die kanalen ook een kanaal te hebben waar jij wel eigenaar bent van de connecties. Jij bent eigenaar van de emailadressen, met een regelmatige backup mag er al iets gebeuren. Jij kan nog steeds de mensen die interesse hebben in jou en jouw aanbod bereiken. Bovendien beslis jij, en niet het algoritme, wie jouw berichten wel of niet krijgt.

Een nieuwsbrief sturen is werken aan je know-like-trust factor

Waarom een nieuwsbrief versturen? Daarom dus!

Nieuwsbrieven helpen je om top of mind te blijven, om te werken aan je know-like-trust factor, en je bereikt iedereen die jou wil volgen, niet alleen de volgers die door een algoritme worden uitgekozen.

Hou daarnaast ook rekening met wat voor jou haalbaar is en wat bij jou past. Ik deel graag mijn argumenten voor het vesturen van nieuwsbrieven, maar er zijn ongetwijfeld evenveel argumenten te bedenken om dat niet te doen. Misschien past het versturen van nieuwsbrieven helemaal niet bij jou, misschien gebruikt je doelgroep geen mail en moet je dus wel andere kanalen zoeken om wel in contact te komen, …

Ik hoop in elk geval dat ik je heb laten zien dat nieuwsbrieven niet per se die opdringerige verkoopmails hoeven te zijn waar veel mensen ze nog steeds mee associëren, maar dat nieuwsbrieven een waardevol hulpmiddel kunnen zijn in het opbouwen en onderhouden van klantrelaties.

Heb ik je getriggerd en wil je graag meer weten? Meld je dan gerust aan voor mijn gratis webinar. Daarin deel ik ook heel wat praktische tips: hoe lang moet je nieuwsbrief zijn, waarover moet je schrijven, hoe zorg je ervoor dat je nieuwsbrief ook gelezen wordt, …

Digitale vragen Lenie Verhelst

Lenie Verhelst is experte in e-mailmarketing eenvoudig maken voor elke ondernemer. Ze leerde gaandeweg dat je ook op het vlak van (e-mail)marketing je eigen pad mag bewandelen. Ze deelt haar ervaring en kennis graag met andere ondernemers die graag authentiek zichtbaar willen worden.

Wanneer ze niet met een ondernemer een funnel aan het opbouwen is, organiseert ze wel een natuurwandeling om te netwerken, coacht ze jou in je ondernemers-loopbaan, of kan je haar in het bos vinden.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.