“Je bent alweer te laat”
“Je moet nauwkeuriger werken”
“Kon je niet wat vriendelijker zijn tegen die klant?”

Wanneer je iets fout doet, duur het meestal niet lang voor je dat ook te horen krijgt. Maar als je extra uren werkt om die taak toch maar op tijd af te krijgen, of wanneer je echt alles uit de klast haalt en alle interne diensten afloopt om de klant zijn probleem in orde te brengen? Dan heeft niemand iets opgemerkt, en als het dan toch al eens wordt opgemerkt, wordt het al snel afgedaan als ‘normaal’ en ‘dat hoort toch gewoon bij je job’.

Herkenbaar?

Jammer genoeg gaat het er vaak zo aan toe. En niet alleen op het werk, ook thuis tegen onze partner of onze kinderen wordt er vaker iets gezegd over wat niet goed is, dan over wat er wel goed ging.

Enkel de heel kleine kinderen krijgen aanmoediging bij alles wat ze doen, bij elk stapje dat ze zetten (letterlijk en figuurlijk). Eenmaal ze de basis onder de knie hebben, ze kunnen stappen, zich verstaanbaar maken, … dan verdwijnt die natuurlijk aanmoediging langzaam maar zeker. Dan krijgen kinderen te horen wat er niet goed is ‘je hebt alweer je jas niet aan’ of ‘ruim je kamer op’.

Het is dan ook een hele uitdaging om terug te leren zien wat er allemaal wel goed gaat, en dat ook te benoemen. Zelfs als het einddoel nog niet behaald is, we wachten tenslotte ook niet met het waarderen van de peuter tot hij helemaal zelfstandig kan stappen. Nee, elke poging om recht te blijven staan wordt enthousiast onthaald. Het is net deze waardering, dit enthousiasme dat de peuter helpt om door te zetten, om nog eens te proberen.

Ik wil je dan ook graag uitnodiging om vanaf nu alert te zijn voor wat anderen goed doen, en om dat ook eerlijk en oprecht te zeggen tegen die persoon; “Ik zag dat je gisteren nog laat hebt doorgewerkt om die taak af te werken, dankjewel daarvoor” of “Fijn dat je mij dit zo duidelijk hebt uitgelegd, nu weet ik hoe ik verder moet”.

En ja, het kan zijn dat de ander niet zo goed weet hoe hij of zij op jouw waardering moet reageren, misschien wordt jouw waardering wel weggewimpelt of afgezwakt ‘ach, dat is toch maar normaal’.  Laat dat jou niet tegenhouden om toch te waarderen, ook als de ontvanger het wat lastig vind om de waardering te ontvangen, wil dat niet zeggen dat hij of zij daar niet blij mee is. Iedereen ontvangt tenslotte graag een welgemeende waardering.

Wil je graag op de hoogte blijven van nieuwe artikels? Vul dan snel je gegevens aan de rechterkant van deze pagina.

Kan je wel wat ondersteuning gebruiken bij het waarderen of bij het ontvangen van waarderdering? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Of schrijf je in voor de opleiding Succesvol omgaan met kritiek, waar we ruim aandacht hebben voor het geven en ontvangen van waardering.

2 thoughts on “Waarderen

  1. Hallo Lenie,
    Met plezier gelezen en ja, waardering is waar we allemaal ‘op zijn tijd’ naar smachten.
    Mijn complimenten voor deze heerlijk motiverende publicatie.
    Ik wens je veel succes.
    Zonnige tuingroet, Mariëtte Verlaan (op jouw blog gekomen via de Business Reboot Challenge)

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.