Hoe vaak moet je een nieuwsbrief versturen? De vraag die mij het meest gesteld wordt als het gaat over nieuwsbrieven.

Wie een simpel, rechtlijnig antwoord verwacht op deze vraag is eraan voor de moeite. Toch wat mij betreft. Ik ben maar heel zelden zwart-wit in mijn antwoorden, dus ook deze keer is het antwoord genuanceerd.

Het hangt er vanaf…

… hoe vaak kan jij een nieuwsbrief te schrijven?

Dan bedoel ik letterlijk: hoe vaak heb jij tijd om een nieuwsbrief te schrijven? Elke week? Of eerder één keer per maand? Vergeet niet dat het tijd vraagt om je nieuwsbrief te schrijven. Je wilt tenslotte graag een interessante nieuwsbrief schrijven. Soms moet je nog wat informatie opzoeken, alles nog eens nalezen, misschien de lay-out nog wat aanpassen.

Het kan ook dat je niet zelf je nieuwsbrieven schrijft, maar dat je er iemand voor inhuurt. Jij levert de onderwerpen aan en verteld in het kort welke boodschap je wilt versturen en je laat het schrijven over aan iemand anders. Dan kost het je wat minder tijd, maar nog altijd is er wel input van jou nodig.

Dus wees eerlijk met jezelf en je agenda: wat is voor jou een haalbare kaart? Hoe vaak kan jij een nieuwsbrief versturen volgens jouw agenda?

… welke informatie deel je in je nieuwsbrief?

Een traiteur die elke week andere gerechten aanbiedt zal uiteraard elke week een mailtje sturen, je wilt je lezers tenslotte op de hoogte houden van je huidig aanbod. En ze liefst ook verleiden om jouw gerechten te kopen. Dat werkt alleen als je elke week je nieuw aanbod opstuurt.

Wil je met je nieuwsbrief vooral inspireren of praktische tips delen? Dan is de noodzaak om wekelijks een mail te versturen veel kleiner. Het kan natuurlijk wel, maar als je kiest voor twee-wekelijks of maandelijks past dat ook prima.

En dan zijn er ook de nieuwsbrieven die de nadruk leggen op “nieuws”. Mails die verstuurd worden wanneer er nieuws te melden valt: gewijzigde openingsuren, een bepaald product dat vanaf nu besteld kan worden, een workshop waarvoor de lezer kan inschrijven, …. Deze mails worden verstuurd op het moment dat er nieuws te melden valt, waardoor ze geen vaste regelmaat hebben.

Natuurlijk wil dat niet zeggen dat al je mails in één bepaalde categorie moeten vallen. De traiteur heeft ongetwijfeld ook wel eens nieuws te melden, of inspiratie rond een bepaald ingrediënt.

… waar houden je lezers van?

Een belangrijke vraag, weinig mensen houden van dagelijkse mails, sommige mensen vinden het fijn om wekelijks een mail te krijgen, anderen krijgen liever één keer per maand een mail. Als je na de bovenstaande tips er nog niet helemaal uit bent, vraag het dan gerust eens aan je publiek. Wat vinden zij een prettige frequentie?

En hou je niet in om er mee te spelen. Verander gerust je frequentie eens voor een tijdje en kijk wat het doet met de resultaten. Wordt je nieuwsbrief dan vaker of net minder vaak gelezen? Krijg je minder of net meer reacties?

Het is maar door te doen dat je echt gaat voelen wat voor jou en jouw lezers werkt.

Dus ga vooral uitproberen, vraag gerust ook om feedback aan je lezers, de meeste mensen helpen je graag. En pas gerust jouw frequentie eens aan als je denkt dat dat misschien wel beter voor je werkt. Wees consequent als je lezers dat van je verwachten of stuur onregelmatig als dat waardevoller is.

En met onregelmatig bedoel ik natuurlijk niet dat je maar één keer per jaar een mail stuurt. Na een jaar zijn mensen vaak al lang vergeten wie jij bent en waarom ze op jouw lijst hebben ingeschreven. In principe is het slim om toch één keer per maand in contact te blijven met je lezers, zodat ze nog goed weten wie jij bent en aan jou denken op het moment dat ze jouw producten of diensten nodig hebben. Maar kwaliteit blijft altijd belangrijker dan kwantiteit. Het is nog altijd beter om een maand over te slaan dan een mail zonder waarde te versturen, zodat je die maand dan toch maar een mail hebt verstuurd.

Heb je nog meer vragen over hoe vaak je een nieuwsbrief moet versturen of over het versturen van nieuwsbrieven in het algemeen? Stuur me dan een berichtje, ik help je met plezier verder. Of snuister eens in mijn andere blogs, misschien vind je daar het antwoord op jouw vraag.


Lenie Verhelst

Digitale vragen Lenie Verhelst

Lenie Verhelst is experte in e-mailmarketing eenvoudig maken voor elke ondernemer. Ze leerde gaandeweg dat je ook op het vlak van (e-mail)marketing je eigen pad mag bewandelen. Ze deelt haar ervaring en kennis graag met andere ondernemers die graag authentiek zichtbaar willen worden.

Wanneer ze niet met een ondernemer een funnel aan het opbouwen is, organiseert ze wel een natuurwandeling om te netwerken, coacht ze jou in je ondernemers-loopbaan, of kan je haar in het bos vinden.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.