Heb je net veel tijd en energie gestopt in je laatste email, en dan krijg je te horen dat sommige mensen jouw mail niet ontvangen hebben. Super jammer toch?

Sommige van de niet toegekomen mails krijg je te zien in je emailsysteem onder de vorm van ‘bounces’. Dat zijn error-berichten die je mailsysteem ontvangt na het uitsturen van jouw mail. Van anderen kom je het alleen te weten omdat je lezers je vertellen dat ze jouw mail niet ontvingen.

Wanneer voor het systeem alles goed lijkt te gaan, maar je mail komt toch in de spamfilter van de ontvanger terecht, dan kan je een paar dingen controleren. Je hebt natuurlijk weinig invloed op de werking van de verschillende spamfilters, maar er zijn wel een paar dingen die je kan doen.

Wie is de afzender van jouw email?

Welk emailadres gebruik je als afzender? Ik zie nog steeds heel vaak “info@” gebruikt worden. Daar houden spamfilters niet zo van, mensen met slechte bedoelingen gebruiken dat namelijk ook heel vaak. Dus neem even de tijd en kies voor een iets originelere afzender; je eigen naam werkt altijd goed, dus als dat een optie is, dan kan je deze zeker kiezen.

Is je domein geauthenticeerd?

Dit is best een technisch stukje, waar je misschien de hulp van je websitebouwer nodig hebt. Maar wel heel belangrijk als je door de spamfilters wilt geraken.

Wanneer je als afzender een eigen emailadres gebruikt, dan kan je je domein authenticeren. Het geeft de spamfilter van de ontvanger extra zekerheid dat over de afzender en de inhoud, en dat is dan weer goed voor de aflevering van je nieuwsbrief in de inbox 😊

De instellingen zijn voor elk emailsysteem anders, dus dat moet je even opzoeken in de help artikelen van het systeem dat jij gebruikt. En zoals ik al zei, als wat je te zien krijgt chinees lijkt, roep dan gerust de hulp in van de partij die zorg draagt voor de hosting van je domein. Zij kunnen je hier zeker mee verder helpen.


En dan zijn er natuurlijk ook nog die bounces. Deze kan je gelukkig wel zelf zien bij de rapportering van je verstuurde email. Je zal zien dat bounces worden opgesplitst in hard en soft bounces.

Hard bounced email

Aan een hard bounce kan je zelf echt helemaal niets doen. Bij een hard bounce kan jouw email definitief niet bezorgd worden.

Dat kan verschillende redenen hebben:

  • Het emailadres bestaat niet langer (bijvoorbeeld iemand schreef in met zijn werk-email en werkt nu niet langer bij dat bedrijf)
  • Het emailadres is fout (de persoon in kwestie maakte een typfout bij het inschrijven)
  • Jouw mailadres werd geblokkeerd, sommige bedrijven hebben bijvoorbeeld een superstrenge spamfilter waar emails die via een emailsysteem verstuurd werden gewoon niet doorlaten

Soft bounced email

Bij een soft bounce kan jouw email tijdelijk niet worden afgeleverd. Dat kan verschillende redenen hebben: bijvoorbeeld een mailbox die vol is, een mailbox die wegens onderhoudswerken net op dat moment even niet bereikbaar was en in sommige systemen kan ook een automatische out of office zorgen voor een soft bounce.

Ook hier is er niet echt een actie die jij kan ondernemen. Het is wel handig om jouw mail niet te groot te maken. Waarbij groot niet te maken heeft met je hoeveelheid tekst, wel met de hoeveelheid foto’s die je invoegt (en vooral dan met de grootte van die foto-bestanden).

Dus fleur gerust je mail op met wat beelden, maar overdrijf er niet mee 😊

Wat nu?

Zorg voor een regelmatige opvolging. Zodat hard bounces uit je lijst worden gehaald als het systeem dat niet voor jou doet. Een soft bounce kan altijd gebeuren, maar als je merkt dat een adres verschillende keren op rij een soft bounce krijgt, haal het dan ook gerust uit je mailinglijst.

Zo hou jij een actuele mailinglijst over, met geïnteresseerde lezers. En ook je systeem is blij en zal je niet verdenken van spammerige praktijken.

Zou je graag een aantal dingen dubbelchecken met mijn hulp? Stuur me dan gerust een mailtje, zodat ik met je mee kan kijken.

Lenie Verhelst

Lenie Verhelst Funnel

Lenie Verhelst is experte in e-mailmarketing eenvoudig maken voor elke ondernemer. Ze leerde gaandeweg dat je ook op het vlak van (e-mail)marketing je eigen pad mag bewandelen. Ze deelt haar ervaring en kennis graag met andere ondernemers die graag authentiek zichtbaar willen worden.

Wanneer ze niet met een ondernemer een funnel aan het opbouwen is, organiseert ze wel een natuurwandeling om te netwerken, coacht ze jou in je ondernemers-loopbaan, of kan je haar in het bos vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.