Heb jij al meer nieuwsbrieflezers dankzij je weggever?

Heb jij al meer nieuwsbrieflezers dankzij je weggever?

Heb jij al meer nieuwsbrieflezers dankzij je weggever?

De weggever komt in verschillende vormen.

Er zijn de weggevers waarbij je geen keus hebt, die waarbij je automatisch op de lijst voor de nieuwsbrief terecht komt. Als je geluk hebt staat er wel nog een vermelding in de kleine lettertjes net voor je op de knop drukt.

Voor mij persoonlijk vaak een reden om de weggever niet aan te vragen, en los van mijn persoonlijke voorkeur, ook niet in lijn met de GDPR richtlijnen. En toch valt de meerderheid van de weggevers onder deze noemer.

Ja, ze levert op die manier veel inschrijvingen voor je nieuwsbrief op. En was het niet ‘a numbers game’? De vraag is alleen of die mensen dan ook echt geïnteresseerd zijn in jouw mails.

Beter 100 mensen die jouw mails met plezier lezen dan 1000 mensen die elke mail direct in de vuilbak kieperen, of erger, ergernis gaan voelen als ze jouw naam zien langskomen.

Terwijl het een kleine moeite is om gewoon toestemming te vragen. Een simpel vinkje op het aanvraagformulier, zodat mensen kunnen aangeven dat ze ook jouw nieuwsbrief willen krijgen. Of je stelt de vraag, waarbij mensen een keuze maken tussen wel of niet op jouw lijst.

Ik geef de voorkeur aan een ja/nee vraag. Om de simpele reden dat het de aanvrager doet nadenken over of ze wel of niet mijn nieuwsbrief willen ontvangen. Zo hou ik enkel mensen over die er bewust voor kiezen, en dus ook de moeite doen om mijn mails te lezen.

Leuker voor mij, leuker voor hen.

En dan zijn er nog de weggevers waarbij je zelfs geen kans hebt om nieuwsbrieven te ontvangen.

Simpelweg omdat de optie niet voorzien is. Je kan de weggever gewoon aanvragen op de website, en hem daar downloaden. Zonder dat je ooit op een lijst terecht komt. En dat is jammer.

Als iemand jouw weggever aanvraagt, dan zijn jouw nieuwsbrieven hoogstwaarschijnlijk ook helpend voor die persoon.

Tenzij je alleen maar verkoopmails stuurt natuurlijk :), maar als je via je nieuwsbrieven ook tips en inspiratie deelt, waarom zou je de mensen (die al interesse hebben!) de kans ontnemen op al die extra informatie?

Ik weet dat er ondernemers zijn die bewust de keuze maken om geen emailadres te vragen voor hun weggever. En wie mij al een beetje kent weet dat ik de wereld niet bekijk vanuit goed en fout. Als je bewust deze keuze maakt, dan is dat helemaal prima, want dan past dit ook precies bij wie jij bent als ondernemer.

Met dit artikel wilde ik je vooral inspireren en aan het denken zetten. Zodat ook jij een bewuste keuze kunt maken over hoe je wilt omgaan met je weggever.

Wil je na het lezen van dit artikel graag jouw weggever aan jouw nieuwsbrief koppelen en weet niet zo goed hoe dat moet, stuur dan gerust een berichtje. Ik help je met veel plezier op weg.


Lenie Verhelst

LenieVerhelst

Lenie leerde gaandeweg dat je de trends en de goeroe’s niet hoeft na te doen, maar dat je je eigen pad mag bewandelen. Zeker als het op marketing aankomt. Dat plezier deelt ze graag met andere ondernemers, die net als zij vroeger, wat huiverachtig staan tegenover marketing en verkoop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.