3 redenen waarom een gratis weggever een goed idee is

3 redenen waarom een gratis weggever een goed idee is

3 redenen waarom een gratis weggever een goed idee is

De laatste tijd kwamen er verschillende vragen rond een weggever op mijn pad, en ik wil mijn inzichten graag met jou delen. Er zullen zeker nog een paar blogs over dit onderwerp volgen.

Je bent ze ongetwijfeld al in alle geuren en kleuren tegengekomen, die gratis weggevers. En als je een klein beetje op mij lijkt, dan zijn er ongetwijfeld al momenten van ergernis geweest. Wanneer je een weggever aanvroeg met hoge verwachtingen, die vervolgens niet werden ingelost. 

En dat is super jammer, al helemaal als dat de reden is waarom jij jezelf tegenhoudt om een weggever te maken.

Daarom geef ik je graag drie redenen waarom ik denk dat een weggever wel een goed idee is. Waarbij ik er uiteraard van uitga dat jouw weggever super waardevol is.
 

1. Een weggever laat jouw expertise zien


Als jouw weggever bomvol toegevoegde waarde zit, dan is het een goede manier om te laten zien dat je weet waar je over spreekt. Dat je niet zomaar wat gebakken lucht verkoopt, maar dat je écht wel weet waar je het over hebt.

Bovendien is de kans groot dat je eigenlijk al heel veel weggevers hebt. 

Denk maar eens aan alle tips die je al deelde via social media of blogs waar je dieper ingaat op een onderwerp. Zelfs in face-to-face gesprekken (allez ja, de afgelopen tijd misschien wat vaker in video-gesprekken) deel je ongetwijfeld ook tips die de persoon tegenover jou verder helpen.

Allemaal weggevers. Dus waarom zou je niet iets maken dat een aantal van jouw tips bundelt. In een format dat past bij jou en jouw klant: een e-book, een video, een checklist, een webinar, …

Zo help je mensen nog beter op weg en kunnen ze ondertussen zien dat dit jouw expertise is.
 

2. Jouw emaillijst kan groeien

Ik weet dat net dit voor sommige ondernemers de reden is dat ze (nog) geen weggever hebben. En ik snap dat. Als ik zelf een weggever aanvraag, dan betekent dat niet automatisch dat ik ook op de emaillijst terecht wil komen. Ook ik ben zuinig op mijn energie en kies zo bewust mogelijk welke dingen wel en niet mijn aandacht krijgen.

En toch geloof ik dat het samen kan gaan. Wanneer iemand mijn weggever aanvraagt (je vind hem hier als je meer wilt weten), of inschrijft voor een workshop, dan kan die persoon kiezen om wel of niet op mijn emaillijst te komen. Die optie heb ik heel bewust voorzien, precies omdat ik dit zelf ook belangrijk vind. 

Zo is het helemaal oké wanneer iemand wel mijn weggever vraagt en ervoor kiest om mijn inspiratiemails niet te ontvangen. En weet je wat? De meeste aanvragers kiezen er voor om mijn inspiratiemails wel te ontvangen.

Dus zonder pushen, zonder verplichting, groeit mijn lijst toch door mijn weggever. Precies omdat een weggever veel makkelijker de mensen tot bij jou brengt die al geïnteresseerd zijn in wat je doet. 
 

3. Een weggever verlaagt de drempel

Gratis is nu eenmaal geweldig aantrekkelijk. In combinatie met iets dat gewoon online kan aangevraagd worden verlaagt de drempel om iets aan te vragen enorm. Er moet niet gebeld worden, geen afspraken gemaakt, geen persoonlijke gesprekken waarbij er echteraf misschien toch nee gezegd moet worden. Die dingen blijven toch voor veel mensen een soort van drempel. Zelfs als het gaat om een gratis kennismakingsgesprek.

Een gratis weggever is op dat vlak een pak eenvoudiger. Zonder contact, zonder verplichtigingen kunnen mensen met jou kennismaken.

En je mag gerust zijn, als jouw weggever hen aanstaat, dan komen ze vroeg of laat wel bij jou terug. Op het moment dat ze klaar zijn voor jouw betalende diensten. Of ze gaan jou aanraden aan anderen, zelfs zonder je ooit ontmoet te hebben. Enkel op basis van al jouw gratis content.

Voila, bij deze dus in het kort drie redenen waarom ik denk dat een gratis weggever een goed idee is. Ook als je op een integere manier met marketing bezig bent: je laat je expertise zien, je helpt je emaillijst om te groeien en je verlaagt de drempel voor potentiële klanten. Super toch?

Ik ben best benieuwd hoe dit voor jou is? Heb je al een weggever of heb je nog bedenkingen over waarom je wel of niet een weggever zou willen maken? Laat het me weten en stuur gerust een mailtje.


Lenie Verhelst

LenieVerhelst

Lenie leerde gaandeweg dat je de trends en de goeroe’s niet hoeft na te doen, maar dat je je eigen pad mag bewandelen. Zeker als het op marketing aankomt. Dat plezier deelt ze graag met andere ondernemers, die net als zij vroeger, wat huiverachtig staan tegenover marketing en verkoop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.