3 misverstanden over nieuwsbrieven

3 misverstanden over nieuwsbrieven

3 misverstanden over nieuwsbrieven

Als je mij al een tijdje volgt, dan weet je ongetwijfeld dat ik ervan overtuigd ben dat nieuwsbrieven nog lang niet dood zijn.

En toch bestaan er heel wat misverstanden over het versturen van nieuwsbrieven, dus laat ik er hier ineens drie uit de weg ruimen.



1️⃣ Mensen zitten niet te wachten op nóg meer nieuwsbrieven

Zou je denken he? Er worden zoveel emails gestuurd, dat mensen geen zin hebben in nog meer mails. Klinkt best logisch eigenlijk.

Maar daarom is het nog niet per se waar.

Want hoeveel mails krijg jij? En hoeveel nieuwsbrieven lees jij?

Omdat je interesse hebt in het aanbod, omdat je wilt leren van de ondernemer die de mail stuurt, of gewoon omdat je de afzender sympathiek vindt 😉.  Hoe dan ook, je hebt jouw reden om die mail te lezen.

Precies zoals jouw lezers hun reden hebben om jouw mail te lezen. Mensen willen inderdaad niet nog meer ongevraagde emails. Maar als ze zelf inschrijven op jouw lijst, dan willen ze ook echt wel weten wat je te vertellen hebt. Dus, zolang je niet ongevraagd mails gaat rondsturen, mag je dit misverstand alvast parkeren en vervangen door: mensen willen heel graag weten wat ik te vertellen heb!



2️⃣ Je mag niet meer mailen volgens de GDPR

Natuurlijk mag je mensen mailen.

GDPR gaat niet over het niet mogen sturen van emails, wel over hoe zorgvuldig je omgaat met de gegevens van anderen. En over het feit dat je anderen niet mag overspoelen met informatie die voor hen niet nuttig of interessant is.

Dus nee, je stuurt best geen mail vanuit je mailbox met alle klanten in cc (echt gezien trouwens, dit jaar nog!). Dat is niet zorgvuldig omgaan met de mailadressen die de mensen jou hebben toevertrouwd.

En nee, je stuurt mensen niet ongevraagd emails. Dat mag niet van de GDPR, maar dat zou je sowieso al niet doen, toch?

De wetgeving heeft daar nog wel een paar dingen over te vertellen, maar mails sturen naar mensen die daar zelf om vragen? Dat mag je gewoon doen. Mits je relevante informatie verstuurd en ervoor zorgt dat uitschrijven even makkelijk gaat als inschrijven. Als je een systeem gebruikt (zoals Mailchimp bijvoorbeeld), dan wordt dat zelfs automatisch voor jou geregeld.

Als je nog oude mailadressen hebt, denk dan wel even na over hoe je daarmee wilt omgaan. Maar laat je zeker niet tegenhouden om mails te sturen naar mensen die zelf inschrijven op jouw lijst.



3️⃣ Ik heb geen inspiratie

Ook al ken ik je niet persoonlijk, toch weet ik zeker dat deze gedachte niet echt waar is.

Uit ervaring. Want ja, ook ik dacht ooit dat ik niet genoeg inspiratie zou hebben.

Maar weet je wat, onderwerpen liggen echt voor het rapen, o̼v̼e̼r̼a̼l̼.

Dingen die mijn klanten zeggen of vragen, tips die ik ergens hoor of lees, zaken waar ik zelf ooit tegenaanliep, of iets uit een gesprek dat me is bijgebleven, …

En op momenten dat de ideëen stromen, zorg ik dat ik ze opschrijf, zodat ik op een lastiger moment gewoon deze lijst erbij kan pakken om een onderwerp te kiezen.

Ik schrijf ondertussen al een hele tijd wekelijks een nieuwsbrief, en nog nooit heb ik zonder inspiratie gezeten. 

Voila, ik hoop dat je je niet langer laat tegenhouden door deze misverstanden (als dat al zo was). En ben je toch nog op zoek naar onderwerpen om over te schrijven?

Voel je vrij om mijn gratis tips aan te vragen, zodat je daar mee van start kunt gaan.

Is er nog iets dat je tegenhoudt om nieuwsbrieven te gaan sturen?
Wil je het met me delen via een mail?



Gratis Nieuwsbrieftips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.