Drie tips om jouw emaillijst te laten groeien

Drie tips om jouw emaillijst te laten groeien

Drie tips om jouw emaillijst te laten groeien

Proficiat!

Je hebt beslist om nieuwsbrieven te versturen. Al wil dat natuurlijk niet zeggen dat er ineens ook mensen op jouw lijst staan.

Hooguit een paar vrienden, kennissen en familieleden. Wil je op termijn ook klanten krijgen als gevolg van de nieuwsbrieven die je stuurt, dan zal jouw lijst moeten groeien.

Al wil ik daar ineens aan toevoegen dat je daar best kritisch over mag zijn. Je wil jouw lijst laten groeien, maar dan wel met de juiste mensen. Mensen die geïnteresseerd zijn in wat je doet. Mensen die in jou en jouw diensten geloven en die op een dag zelf klant worden, of jou aanbevelen bij anderen.

De moeilijkheid ligt niet zozeer in het laten groeien van jouw lijst, maar wel in het laten groeien met de juiste mensen.

En dan heb je beter een lijst van 100 écht geïnteresseerde mensen, dan een lijst van 1000 die nooit jouw mails leest.

Dan blijft natuurlijk de vraag hoe je dat dan doet. Was het al niet moeilijk genoeg om gewoon aan mailadressen te geraken, moet je ook nog de juiste mensen vinden.

Daarom deel ik hieronder graag drie tips met jou.

Een weggever

Een weggever is iets waardevols dat je gratis weggeeft in ruil voor een emailadres: bijvoorbeeld een meditatie, een checklist, een bundel met tips, … Je kiest daarvoor natuurlijk altijd iets dat voor jouw (potentiële) klanten relevant is.

En ja, er bestaan veel weggevers die achteraf gezien niet waarmaken wat ze beloofden. Alleen hoeft dat niet te betekenen dat jouw weggever niet waardevol is. Tenslotte ben jij degene die de weggever maakt, dus jij kan ze zo waardevol maken als je zelf wil. De mensen die in jouw diensten geïnteresseerd zijn zullen blij zijn met jouw weggever.

En ja, misschien stuit het je tegen de borst dat je mensen automatisch verplicht om ook jouw nieuwsbrief te ontvangen als je iets gratis weggeeft. Zelfs al kunnen ze direct weer uitschrijven. Ik herken dat helemaal, daarom laat ik iedereen die mijn weggever aanvraagt helemaal vrij om te kiezen of ze nadien ook mijn nieuwsbrief willen ontvangen. Op deze manier blijft het voor mij kloppen, misschien kan het voor jou op deze manier ook werken.

Klanten

Je kan ook jouw klanten mee opnemen in jouw mailinglijst. Op deze manier blijven ze met jou verbonden, en blijven ze op de hoogte van jouw aanbod, jouw tips en jouw inspiratie. Ook als ze ondertussen geen diensten meer bij jou afnemen, ze kunnen jou wel aanbevelen en dat kunnen ze beter doen als ze af en toe iets van jou horen.

En als je ook jouw klanten liever de vrije keuze geeft, dan doe je dat gewoon. Zo kunnen mijn klanten bij het inschrijven voor een workshop een keuze maken of ze mijn nieuwsbrief willen ontvangen. Lopen jouw inschrijvingen niet online? Dan kan je ze het ook gewoon vragen. Simpel toch?

Ontmoetingen

Wanneer je mensen ontmoet, op een netwerkevent, een beurs, of waar jij dan ook potentiële klanten ontmoet, dan kan je hen ook actief vragen of ze interesse hebben in jouw nieuwsbrief. En afhankelijk van de omstandigheden laat je ze zelf inschrijven of vraag je hun emailadres, zodat je ze zelf kan toevoegen.

Uiteraard zijn er altijd meer manieren om jouw mailinglijst te laten groeien. Je hoeft ook niet één manier te kiezen, liefst niet eigenlijk :). Ga op zoek naar wat voor jou werkt.

Persoonlijk vind ik het belangrijk om niet zomaar emailadressen aan mijn lijst toe te voegen. Zelfs al zou dat gdpr-gewijs misschien wel mogen. Net omdat ik het belangrijk vind dat mijn mails terecht komen bij mensen die er zelf om gevraagd hebben. Dus als je nog twijfelde over wat wel of niet te doen, dan hoop ik dat deze tips je alvast op weg helpen.

Stuur gerust een mailtje als je hier nog vragen over hebt.

Moet je nog starten met het versturen van nieuwsbrieven?
Neem dan gerust een kijkje in mijn workshop aanbod en schrijf je in om samen van start te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.