Nieuwsbrief? Of niet?

Nieuwsbrief?  Of niet?

Nieuwsbrief? Of niet?

De meningen zijn verdeeld. Volgens sommigen is het totaal achterhaald om een nieuwsbrief te sturen. We worden overspoeld met informatie, emails worden in veel gevallen niet eens gelezen. Dus waarom nog moeite doen om ze te schrijven en te versturen?

Wat mij betreft is er geen “one size fits all” antwoord op deze vraag. Het hangt van jou af, en van jouw volgers. Hoe wil jij met je klanten en je fans communiceren? En minstens even belangrijk, hoe willen jouw klanten van jou horen?

Als je graag video’s maakt en jouw klanten kijken liever naar een filmpje dan dat ze lezen, maak dan vooral veel filmpjes. Je kan er nog altijd voor kiezen om ze via mail door te sturen, en je hebt ook talloze andere kanalen ter beschikking. In de meeste gevallen is het sowieso zinvol om verschillende kanalen te combineren.

Het is in elk geval zeker geen verplichting om een nieuwsbrief te versturen, of om aan emailmarketing te doen. Zoek vooral naar wat werkt voor jou.

Kies je ervoor om toch via email te werken, dan is dat, ook in deze tijden van overlopende inboxen, nog steeds een goede keuze. Jouw volgers kiezen er om te beginnen zelf voor om jouw mails te ontvangen. Bovendien is een mail veel minder vluchtig dan een facebookberichtje, de ontvanger kan zelf een rustig moment kiezen om jouw mail te lezen. Hij zal ondertussen niet verloren gegaan zijn in de sociale media tijdslijn, hij wacht geduldig in de inbox.

En zelfs als de ontvanger op dat moment beslist om jouw mail niet te lezen, is jouw bericht wel gezien. Jouw naam en jouw onderwerp is weer even onder de aandacht geweest. Het is niet ongebruikelijk dat iemand jou eerst jaren volgt, zonder interactie, om dan toch ineens tot een aankoop over te gaan. Je hebt immers al een soort vertrouwensband opgebouwd, ook al was je je daar zelf niet van bewust.

Net om die vertrouwensband op te bouwen is het wel belangrijk dat je aandacht besteed aan de mails die je stuurt. Denk goed na over de titel die je gebruikt. Dit is het eerste (en misschien vaak ook het enige) dat de lezer van jouw mail ziet. En mensen beslissen op basis van de titel of ze jouw mail al dan niet willen lezen. Als jij op dit moment jezelf geen vragen stelde rond nieuwsbrieven, dan zou je deze blog waarschijnlijk ook niet lezen, toch?

Zorg daarnaast ook altijd voor waardevolle en relevante inhoud. Zodat je waarde toevoegt voor jouw fans. Zodat ze het gevoel hebben dat ze voor dat bepaalde onderwerp toch echt wel bij jou terecht kunnen. Het verhoogt met andere woorden ook jouw status als expert.

Hou je daarom niet in om af en toe bij jouw klanten of volgers een check te doen. Met welke vragen zitten ze, waar willen ze graag een antwoord op? Die vragen kan je verwerken in je nieuwsbrief. Deel tips waar ze mee verder kunnen, schrijf een blog of een handleiding om die vraag te beantwoorden. Op die manier is het super simpel om inhoudelijk relevant te blijven.

Heb je hier nog vragen over? Of wil je wel eens kijken hoe jij iets kan met nieuwsbrieven en welke tools je daarvoor nodig hebt? Voel je vrij om contact op te nemen. Of meld je aan op mijn nieuwsbrief als je meer tips en blogs wilt ontvangen 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.