Omgaan met kritiek

Omgaan met kritiek

Omgaan met kritiek

Iedereen krijgt te maken met kritiek. In principe is het niets anders dan iemand die zegt dat hij het niet eens is met wat jij zegt of doet.
Zo bekeken lijkt het niet eens zo’n “big deal”, en toch. Toch is het vaak lastig om kritiek te horen, het maakt je boos of verdrietig, je voelt je gefrustreerd en machteloos.

Wat is het dan dat het zo lastig maakt om kritiek te horen?

De kritiek die je krijgt kan op het eerste zicht oneerlijk of onjuist lijken. Of de kritiek wordt gegeven door een persoon die ongeloofwaardig is, iemand die je niet vertrouwt, iemand waarbij je twijfelt aan de motivatie om kritiek te geven.

Bovendien wordt kritiek vaakop een onhandige manier gebracht. Het is sowieso vaak al even schrikken als je kritiek krijgt, en als het dan nog onhandig wordt gebracht kan het je hard raken. Zo hard, dat je het misschien wel persoonlijk neemt. Je ziet de kritiek niet meer als de mening van iemand anders over jouw acties, maar als de mening over jou. Alsof jij als persoon niet goed genoeg bent.

Dat alles maakt dat, wanneer je kritiek krijgt, als eerste je reptielenbrein in actie schiet:
– ofwel probeer je zo snel mogelijk van de situatie weg te lopen
– ofwel ga je jezelf verdedigen, ga je in de tegenaanval
– of je verstijft, je weet niet hoe je moet reageren

Gelukkig kan je ook leren om anders te reageren. Want vaak is kritiek goedbedoelt. Meestal wil de persoon die kritiek je helpen om beter te worden, helpen om “fouten” te vermijden.

Handvaten om je te helpen omgaan met kritiek

* Neem het niet persoonlijk
Het lijkt een open deur, maar ik weet uit ervaring hoe moeilijk dit is. Wanneer kritiek je raakt kan je niet altijd voorkomen dat je het in eerste instantie persoonlijk opneemt. Maar je kan deze reactie wel herkennen en er dan voor kiezen om eerst voor jezelf te zorgen.
Het is prima om aan te geven dat wat de ander zegt wel binnenkomt. En om tijd te vragen om dit even te laten bezinken. Je kan een ander moment afspreken om er op terug te komen.

In de tussentijd kan je zo objectief mogelijk gaan kijken naar wat er precies is gebeurd of gezegd. Om dan te gaan kijken hoe jij je daarbij voelt. Het is belangrijk om daar nu ruimte aan te geven, anders kunnen deze gevoelens het vervolggesprek beïnvloeden. En het is tenslotte heel normaal dat je vanalles voelt als je kritiek krijgt. Om dan te zien wat jij nodig hebt, misschien ben je boos omdat je je niet gezien voelt in alles wat wel goed gaat bijvoorbeeld. Dat zou je dan kunnen meenemen in het vervolggesprek. Of misschien is het voldoende als jij voor jezelf weet wat je nodig hebt en kan je je openstellen om te luisteren naar de inhoudelijke boodschap van de ander.

* Toon waardering
Misschien wat lastig in ‘the heat of the moment’, maar het kan ook achteraf. Bedank de ander, hij of zij neemt tenslotte wel de moeite om jou feedback te geven. En als je heel eerlijk bent, weet je dat ook dat niet altijd eenvoudig is.

* Zorg ervoor dat je de boodschap goed begrijpt
Vraag gerust door als het je niet helemaal duidelijk is wat de ander precies bedoelt. Op die manier laat je ook weten dat je de kritiek serieus wilt nemen.

* Vorm je eigen mening
Uiteraard hoef je het niet eens te zijn met de kritiek. Het is niet omdat je moeite doet om de ander goed te begrijpen dat je het er mee eens moet zijn. Maar het kan wel zijn dat je het punt van de ander begrijpt, of dat je ziet wat voor de ander belangrijk is.

* Beslis wat je wel of niet gaat doen
Het kan zijn dat je helemaal niets gaat veranderen. Het kan zijn dat je de ander een stuk tegemoet wil komen in wat voor hem of haar belangrijk is. Of misschien blijf je bij jouw mening maar wil je wel een gesprek aangaan om duidelijker jouw standpunt toe te lichten.

Ik hoop dat deze handvaten je alvast op weg helpen om anders naar kritiek te kijken, en om kritiek wat minder persoonlijk te nemen. Je kan ook prima starten met het zorgen voor jezelf, zodat je de kritiek kan loskoppelen van wie jij bent als persoon. En pas later ook andere stappen toe gaan passen. Haal er vooral de dingen uit die jou verder helpen, waar jij iets mee kan!

Wil je je na het lezen van deze blog verder verdiepen in het omgaan met kritiek? Dan is de opleiding “Succesvol omgaan met kritiek” misschien iets voor jou.

Heb je zelf nog andere tips om beter met kritik om te gaan? Ik lees ze heel graag in de comments onder deze blog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.