Zomer

Zomer

Zomer

Voor velen onder ons staat de vakantie voor de deur. Een jaar lang hard gewerkt, en dan nu tijd voor de langverwachte vakantie. Heel even alle tijd voor jezelf en je hobbies, voor je gezin (gezellig samen dingen doen) en voor je vrienden (samen eten, fun en echte gesprekken tot diep in de nacht).

Tijdens de vakantie ervaar je weer hoe graag je sommige dingen doet  en hoe weinig je daar tijdens het jaar aan toekomt (een goed boek lezen bijvoorbeeld). Je probeert een hoop tijd in te halen, tijd die je de afgelopen maanden te weinig hebt gegeven aan je kinderen, je partner of je vrienden.
Vanaf nu ga je vaker met je vrienden afspreken, of drie keer in de week gaan sporten en eindelijk regelmatig een boek lezen.

Alleen lukt het vaak niet om die goede voornemens in de praktijk te brengen, met als gevolg een hoop stress. Stress die het gevolg is van onrealistische verwachtingen.

Het geheim van een ontspannende vakantie waarvan het effect nog een tijdje mag nazinderen is dan ook dat je jezelf realistische verwachtingen stelt. Die paar weken vakantie zullen je leven niet veranderen, ze laten je hooguit even stilstaan bij wat voor jou echt belangrijk is. En vandaaruit kan je keuzes maken, de keuze om te genieten van wat er is in het hier en nu, zonder jezelf de druk op te leggen dat straks alles anders moet.

Wanneer je wel iets wilt veranderen, dan volgen hier een paar tips die je helpen om de verandering haalbaar te maken.

Concreet
Maak heel concreet wat je precies wilt veranderen. En formuleer de verandering ook zo dat ze aangeeft wat je wel wilt in plaats van wat je niet wilt. Dus niet “ik wil niet elke avond voor de tv hangen tot ik ga slapen”, maar wel “ik ga elke avond tussen 10 uur en half 11 lezen”.

Kleine stapjes
Als het eenmaal duidelijk is wat je precies wilt, bedenk dan wat je gaat doen om die verandering te realiseren. Maak ook hier weer heel concreet wat je precies gaat doen, zorg dat je het zo helder mogelijk voor je ziet en denk na of je jezelf dit ook echt ziet doen. Bijvoorbeeld “ik zet elke avond om 10 uur de tv uit, neem mijn boek en lees tot half 11”.

Hou er rekening mee dat verandering van gewoontes tijd vraagt. Misschien is het niet erg realistisch om van jezelf te verwachten dat je (om bij het voorbeeld te blijven) ineens elke avond gaat lezen, terwijl je dat daarvoor nooit deed. Denk na over wat voor jou wel haalbaar is als begin, bijvoorbeeld “de eerste 2 weken na de vakantie zet ik op zondag en maandagavond de tv om 10 uur uit, neem mijn boek en lees tot half 11.”

Wees mild voor jezelf
Wees blij met de momenten waarop je er in slaagt de afspraken met jezelf na te komen en wees mild voor jezelf als het eens niet lukt. Geen enkel pad is zonder obstakels, dus ook al struikel je af en toe, als je weer opstaat en verder gaat dan kom je steeds dichter bij je doel.

Laat je coachen
Bovenstaande tips kunnen je al een heel eind op weg helpen bij het bereiken van je doelen. Tegelijkertijd is het niet altijd evident om veranderingen door te voeren. Soms kan je best wel wat ondersteuning gebruiken, of een klankbord. Zo wilde ik na elke zomervakantie een beter evenwicht vinden tussen werk en privé, ik wilde meer tijd en aandacht aan mijn dochter kunnen geven, en elke keer opnieuw was ik binnen de week weer vervallen in al mijn gewoontes en patronen. Dat doorbreken, dat kon ik niet alleen.

Als coach begeleid ik mensen bij het concreet maken van hun doelen en het vinden van de weg naar het doel. Wil jij ook ondersteuning bij jouw verandering, stuur me dan een berichtje.

En verandering of geen verandering: ik wens jullie allemaal een deugddoende vakantie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.